20240107

Sesuatu yang Lebih Besar

Dari mana datang kesedaran ada sesuatu diluar sana yang lebih besar dari kita. yang dipanggil tuhan. Mungkin tuhan kau dan dia berbeza tapi akan ada masa dari dalam ada sesuatu yang lebih besar yang mengawal semua ini.

Yang menentukan keadilan, ganjaran dan hukuman. Yang mengetahui apa yang patut diberi dan diuji. Aku tahu aku bukan yang paling beragama tapi walau macam mana malas dan jahil aku tetap rasa aku kena menyembah nya pada lima waktu wajib itu. Itu yang paling kurang untuk aku beri.

Aku tahu apa yang aku ada sekarang adalah atas usaha aku dan izinnya. Dia yang menentukan kecukupan yang diberi kepada kita dengan usaha kita. Bekerja seperti kita akan hidup seribu tahun, mungkin tuhan akan bagi secukupnya kepada kita sehingga akhir hayat.

Aku nampak kesenangan kadang akan buat kita leka dan lupa. Lupa kepada Nya, lupa kepada susahnya kita dulu, lupa untuk terus berusaha.  Saat kita lupa, segalanya akan hilang. Hilang selamanya musnah.

Saat itu berlaku,salah siapa? Tuhan yang maha adil sudah menentukan cukup nya kita, sejauh mana kita menjaga hubungan dengan nya dan dia akan menjaga kita. Bila kita terjaga kita tahu ada sesuatu yang lebih besar dari kita.