20120225

MANUSIA BERUBAH

Bila ada benda yang besar jadi dalam hidup manusia mungkin la manusia berubah. Manusia yang dapat mengubah orang lain memang la hebat. Nak nak kalau manusia macam gua ni. Tapi sebenarnya mengharapkan orang berubah adalah kerja sia sia. Gua dah berdepan dengan spesimen manusia yang tak berubah paling lama dari jarak dekat. Abah gua. Abah gua kalau bab kerja dengan usaha gua respek. Nak harapkan dia jaga hati ambil kisah pasal orang lain jauh sekali. Nak menghalang melarang orang adala. Dulu masa gua budak ada la juga mengharap ada abah macam orang lain. Macam seronok nampak. Sekarang tak perlu la harapan tu. Dia tak akan berubah nya. Baiklah gua bina hidup sendiri. Benda yang paling gua kesian kan mama. Tiap kali balik mesti ada aduannya. Gua rasa mama gua paling la sabar. Bila dia bercerita benda gembira pun gua tak tahu. Siap cakap kamila anak anak yang buat dia gembira. Tu la pasal gua ni sebab mama try juga la jaga perangai. Pedih la kalau kecewakan dia. Kalau time dia cakap anak anak dah besar mama nak pergi dulu tak ada apa dah. Itu lagi sadis tu kalau dengar. Gua rasa cukupla gua tengok mama macam mana, tak perlu la gua nak ulang balik apa abah gua buat. Gua pun tak suka. Tuhan tak kan mengubah nasib selagi manusia tak berubah. Sebab tu la memang tak berubah pun hidup jadi lebih baik. Dah manusia pun tak kan berubah. Pandai juga tuhan buat trick dekat situ.Ini ialah penulisan yang sakit hati dan gua sabar sebab gua dah janji nak bersabar tak nak buat vendalisme.Haha.